wave shape

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization, eller søgemaskineoptimering på dansk. SEO kan defineres som arbejdet med at øge og forbedre den organiske trafik, som en hjemmeside får via søgemaskiner.

Hvad er organisk trafik?

Organisk trafik er besøgende på en hjemmeside, der kommer fra søgemaskiner, og som ikke kommer via annoncer. Alle de store søgemaskiner i dag har annoncer på resultatsiden. Du kan genkende annoncer i søgemaskiner ved, at de altid er markeret som annoncer.

Organiske resultater er de resultater på resultatsiden, som ikke er annoncer.

Nogle kalder organisk trafik “gratis trafik”. Dette skyldes, at du i modsætning til Search Engine Marketing (SEM) ikke betaler for placeringen direkte til Google (eller andre søgemaskiner).

“Gratis trafik” er lidt af et misvisende udtryk, da SEO er en meget dyr og tidskrævende proces. Det er rigtigt, at du ikke betaler Google for trafikken, men du bruger ofte mange ressourcer på at opnå placeringen.

Hvad er fordelene ved SEO?

Man kan spørge, hvorfor man har brug for SEO, når man kan betale for at få sin hjemmeside vist i toppen af søgemaskineresultaterne gennem SEM. Hos Flow Digital har vi god erfaring med både SEM og SEO. Begge er nyttige, men der er nogle unikke fordele ved SEO.

Her er nogle af fordelene ved SEO:

Højt investeringsafkast: Som oftest er det lidt ressourcekrævende i starten. Men når først de ønskede placeringer er opnået, kræves der ikke meget for at opretholde placeringen. Dette gælder i modsætning til SEM, hvor man skal blive ved med at betale for klik. SEM har også en stærk tendens til at blive dyrere i takt med, at konkurrencen bliver hårdere. For virksomheder, der genererer salg på internettet, er vi overbeviste om, at SEO er langt den bedste investering, der findes.

Højere volumen: Du kan benytte både SEM og SEO samtidig. Hvis du gerne vil benytte begge dele, kan du have to (eller flere) placeringer på den første side. Dette er den bedste måde at fange et højt volumen. Når du betaler for annoncer med SEM, får du også sjældent en 100 % visning, hvilket du får med SEO. SEO er derfor den eneste måde at være garanteret at få visning for hele søgevolumen.

Branding: De fleste mennesker har stor tillid til Google. Hvis en virksomheds hjemmeside ikke ligger højt i Googles organiske hits, så ser mange det som et signal om, at virksomheden er mindre vigtig eller seriøs. Dette er især problematisk, hvis en virksomhed ikke optræder organisk, når nogen søger efter en bestemt virksomhed.

Hvordan laver man SEO?

Essensen af SEO er at demonstrere over for søgemaskiner, at en hjemmeside har det bedste indhold til et søgeord.

Alle søgemaskiner ønsker at finde det bedste og mest relevante indhold for brugeren. Derfor er algoritmerne udviklet med netop dette formål.

Som de fleste ved, er Google den klart mest brugte søgemaskine i Danmark. Det er derfor, vi tilpasser indholdet til Google, når vi laver SEO. Vores erfaring viser, at du også opnår resultater på Bing og Yahoo på denne måde. Det tyder på, at de bruger algoritmer, der minder om Googles.

Kvalitet, autoritet og relevans

Det har længe været hævdet, at Google bruger over 200 faktorer til at bestemme en placering. De er hensigtsmæssigt at opdele faktorerne i tre kategorier; kvalitet, autoritet og relevans.

Kvalitet

Kvaliteten af ​​dit indhold er naturligvis vigtig for Google. Dette måler algoritmen på flere forskellige måder. Længde, opdeling og design spiller en rolle. Derudover er de fleste enige om, at Google også bruger data fra brugere til at se, hvor meget de synes om på en hjemmeside. Hvis mange besøgende klikker tilbage til Google efter at have besøgt en hjemmeside, er dette et signal til Google om, at kvaliteten af hjemmesiden er dårlig.

Inden for kvalitet kommer også tekniske faktorer, som fx hvordan en hjemmeside er kodet til at kommunikere med søgemaskiner.

Mobilvenlighed er en vigtig faktor for kvaliteten af en hjemmeside. Google annoncerede i 2020, at de skifter til “mobile first indexing”. Det betyder, at det nu er mobilversionen, der vurderes ved rangeringen hos Google. Man kan roligt sige, at mobilvenlighed er vigtigere end nogensinde.

Du kan teste om en hjemmeside er mobilvenlig med Googles eget værktøj.

Autoritet

En vigtig del af Googles succesopskrift har altid været, at algoritmen understreger vigtigheden (autoriteten) af en hjemmeside. Autoriteten måles ved at se, hvor mange andre hjemmesider, der linker til den pågældende hjemmeside.

Googles vægt på autoritet er genial til at sortere blandt mange lignende hjemmesider. Dette er også et punkt, fordi det tidligere har været nemt at narre Google ved at lave masser af links til en hjemmeside.

Google har i årevis arbejdet på at gøre vurderingen af autoritet så sofistikeret som muligt. Hjemmesider bliver i dag straffet af Google, hvis de har bygget links på en unaturlig måde, som indebærer, at Googles algoritme mener, at de “snyder” for at få en høj autoritet. Hvis du bygger links på en naturlig måde, er det stadig muligt at øge hjemmesidens autoritet og få rigtig gode resultater.

En hjemmesides alder er også blevet en vigtig faktor for at bestemme autoritet. Dette har gjort SEO til en mere langsigtet proces, end den var tidligere. Det positive ved dette er, at det bliver nemmere at beskytte sin position. Når du først har opnået positionen, har du altid fordelen af ​​at være ældre end nyere sider, der er kommet for at konkurrere om din position.

Relevans

Det er vigtigt, at indholdet er så relevant som muligt for det valgte søgeord. Tidligere var dette også meget nemmere at udnytte. Hvis du ville rangere efter “tandlæge Vejle”, kunne du for eksempel skrive dette søgeord 100 gange på din hjemmeside. Google ville belønne websteder, der gjorde dette. Også her er Google blevet meget mere sofistikeret med årene. I dag vil det for eksempel være meget negativt at bruge søgeordet 100 gange. Igen er det smarteste at gøre indholdet så naturligt som muligt.

Hvor svært er det?

Mange spørger os, hvor svært det er at rangere hjemmesider efter relevante søgeord. Svaret på dette er, at det hele afhænger af konkurrencen.

For søgeord med meget konkurrence som fx “advokat København” vil det kræve betydelige ressourcer og relativt lang tid at opnå resultater for en ny hjemmeside. Hvis du har en hjemmeside, der allerede har en vis autoritet og relevans, så bliver det nemmere.

For mindre konkurrencedygtige søgeord som “advokat Horsens” vil du ret hurtigt kunne opnå resultater uden og med ganske små omkostninger.

Sværhedsgraden skal derfor vurderes konkret ud fra, hvilken hjemmeside du skal arbejde med, og hvor stor konkurrence der er om de søgeord, som du ønsker at rangere efter.

Garanterede resultater

Der er alt for mange mediebureauer, der kommer med tomme løfter og store ord. Hos Flow Digital tager vi os ikke betalt for noget, der ikke virker. Vi vælger derfor at garantere resultaterne af det arbejde, vi udfører.

At vi garanterer resultater med SEO betyder, at vi sætter os sammen med kunden og sætter konkrete mål for SEO-arbejdet. Sådan et mål kunne for eksempel være at rangere i de første 5 positioner for søgeordet “tømrer København” inden for 9 måneder. Hvis dette resultat ikke nås, så får kunden alle pengene tilbage.

Spørg gerne, om andre mediebureauer kan garantere resultater inden for SEO. Vi er ikke stødt på andre, der kan give en sådan garanti.